FORVALTNINGSDATABASEN

Friomsorgen

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.

Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.

Manglende data om statsansatte etter 2014:

I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST). Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD. Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.

Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).

NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.

Vis: Lønnskategori:

graf
Antall ansatte, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
1981 76 126 202 70 77 147 6 49 55
1982 81 131 212 75 79 154 6 52 58
1983 79 138 217 72 78 150 7 60 67
1984 79 134 213 71 73 144 8 61 69
1985 86 156 242 78 86 164 8 70 78
1986 77 162 239 72 88 160 5 74 79
1987 75 146 221 69 79 148 6 67 73
1988 76 147 223 74 79 153 2 68 70
1989 81 167 248 74 97 171 7 70 77
1990 73 180 253 68 102 170 5 78 83
1991 79 181 260 75 104 179 4 77 81
1992 83 175 258 76 98 174 7 77 84
1993 86 185 271 78 99 177 8 86 94
1994 90 182 272 80 104 184 10 78 88
1995 98 192 290 89 106 195 9 86 95
1996 101 213 314 91 118 209 10 95 105
1997 96 197 293 84 112 196 12 85 97
1998 99 209 308 86 115 201 13 94 107
1999 94 207 301 83 120 203 11 87 98
2000 97 207 304 82 119 201 15 88 103
Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
1981 38 40 39 38 38 38 28 43 41
1982 39 40 40 40 38 39 30 43 41
1983 39 40 39 39 39 39 30 41 40
1984 39 40 40 40 40 40 33 41 40
1985 38 40 39 39 38 39 29 43 41
1986 38 41 40 39 39 39 32 43 43
1987 39 42 41 39 39 39 36 45 44
1988 40 42 41 40 39 40 44 44
1989 39 40 40 39 38 39 35 44 43
1990 40 40 40 40 40 40 37 41 40
1991 39 40 40 40 40 40 41 41
1992 39 39 39 40 39 40 29 40 39
1993 40 40 40 41 41 41 30 39 39
1994 41 42 41 42 41 42 29 42 41
1995 41 42 42 42 42 42 31 42 41
1996 42 42 42 42 41 42 36 42 42
1997 41 43 42 42 42 42 35 44 43
1998 42 43 42 43 43 43 36 42 42
1999 42 43 42 43 44 43 37 41 41
2000 43 43 43 43 44 44 40 43 42

Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.

Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte

01.01.1980 Horisontal – og vertikal flytting

(Enheten rapporterer til ny overordnet og samtidig endrer tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)
Tilknytningsform: Andre ordinære forvaltningsorgan
Administrativt nivå: Høyeste nivå
Type enhet: Gruppe

16 fylkesvise kontor ved etableringen i 1980. Senere 21 hovedkontor; ett i hvert fylke, bortsett fra Oslo hvor det er tre.Fra St.meld.nr.27 1997-98 (Om kriminalomsorgen):

Etter hvert som frihetsstraff ble tatt i bruk, og kriminelle ble plassert i egne anstalter, kom løslatelsessituasjonen i fokus. Straffeanstaltkommisjonen tok til orde for en egen omsorg for løslatte fanger. Dette ble overlatt til private selskaper. I 1849 ble den første forsorgsforening stiftet for å ta seg av løslatte fra Kristiania. Det ble opprettet flere foreninger, men foreningenes arbeid var lite omfattende. Etter initiativ fra Justisdepartementet ble såkalte fengselsselskaper dannet rundt midten av 1870-tallet. Selskapenes virksomhet besto i hovedtrekk av å yte økonomisk bistand og hjelp til å skaffe arbeid til løslatte fanger. I 1917 skiftet foreningene navn til forsorgsforeninger og gikk sammen i De norske forsorgsforeningers landsforbund. Det ble vedtatt å utvide oppgavene til også å omfatte andre grupper lovovertredere som unge lovbrytere med påtaleunnlatelse eller betinget dom. Samtidig med forsorgsforeningene ble det dannet en annen gruppe foreninger, de såkalte lærehjems- og verneforeningene.
Det oppsto etter hvert et behov for å forankre tilsynsordningen i lovgivningen. Gjennom en lovendring i 1919 ble det åpnet adgang til å stille betinget dømte og påtalefritatte under tilsyn.
Forsorgsforeningene og lærehjems- og verneforeningene gikk i 1923 sammen i en felles organisasjon Norges Forsorgs- og Verneforbund. Fra 1939 het organisasjonen Norges Vernesamband.
I 1950-årene ekspanderte vernelagenes virksomhet. Årsaken var blant annet lovendringer i første halvdel av 50-årene der betydningen av tilsyn og personundersøkelser ble understreket.
Parallelt med økningen i de lovhjemlede oppgavene skjedde det i etterkrigstiden en reduksjon i vernelagenes understøttelsesarbeid. Denne utviklingen skyldtes alminnelig velferdsøkning, utbygging av sosialomsorgen, arbeidsformidling ble en offentlig oppgave, etablering av en rekke trygdeordninger og opprettelsen av særskilt sosialtjeneste ved noen anstalter. Lov om sosial omsorg fra 1964 gjorde det klart at hjelp skal ytes til alle borgere som trenger det, uavhengig av hva som har brakt dem i en hjelpetrengende situasjon. Grunnlaget for en egen sosialomsorg for lovbrytere var dermed borte.
1. januar 1980 overtok staten virksomheten som var drevet av vernelagene lokalt og Norges Vernesamband sentralt (disse var i det alt vesentlige ble finansiert med offentlig støtte). Vernelagene ble til Kriminalomsorg i frihet som førte videre vernelagenes oppgaver (lokalt nivå). Norges Vernesambands oppgaver (sentralt nivå) ble overtatt av Justisdepartementet/Fengselsstyret som ble omorganisert og fikk navnet Kriminalomsorgsavdelingen.


Se også NOU 1975:61 "Kriminalomsorg i frihet", jf. st.meld.nr.104 1977-78 og Innst.S.nr.175 1979-80 samt St.prp.nr.1 1979-80 og Budsj.Innst.S.nr.4.1979-80 under Kap. 435.
Internett: (http://home.c2i.net/troja/kia/friomsorgen.htm)Kriminalomsorgens hjemmesider!

01.01.1980* Navneendring

Navn: Kriminalomsorg i frihet
Kort navn: Kriminalomsorg i frihet

01.01.2002* Navneendring

Navn: Friomsorgen
Kort navn: Friomsorgen

Friomsorgen er det organiserte omsorgs- og tilsynsarbeid for lovbrytere utenfor anstalt, og navn på den etat som organiserer og utfører virksomheten. Fram til 2002 var navnet Kriminalomsorg i frihet.
Kilde: SNL (snl.no/Friomsorgen)
_______________________________________________


Totalt 47 friomsorgskontor inkludert underkontor pr 2002 med til sammen 282 ansatte:
ØSTFOLD
FREDRIKSTAD, ØSTFOLD FRIOMSORGSKONTOR
MOSS, ØSTFOLD FRIOMSORGSKONTOR, MOSS UNDERKONTOR

AKERSHUS
SKI, AKERSHUS FRIOMSORGSKONTOR, SKI UNDERKONTOR

OSLO
OSLO, OSLO NORD FRIOMSORGSKONTOR
OSLO, OSLO SENTRUM FRIOMSORGSKONTOR
OSLO, OSLO ØST FRIOMSORGSKONTOR

HEDMARK
HAMAR, HEDMARK FRIOMSORGSKONTOR
KONGSVINGER, HEDMARK FRIOMSORGSKONTOR, KONGSVINGER UNDERKONTOR

OPPLAND
GJØVIK, OPPLAND FRIOMSORGSKONTOR
LILLEHAMMER, OPPLAND FRIOMSORGSKONTOR, LILLEHAMMER UNDERKONTOR

BUSKERUD
KONGSBERG, BUSKERUD FRIOMSORGSKONTOR
RINGERIKE, BUSKERUD FRIOMSORGSKONTOR, RINGERIKE UNDERKONTOR

VESTFOLD
TØNSBERG, VESTFOLD FRIOMSORGSKONTOR
SANDEFJORD, VESTFOLD FRIOMSORGSKONTOR
SANDEFJORD, VESTFOLD FRIOMSORGSKONTOR, SANDEFJORD UNDERKONTOR
BORRE, VESTFOLD FRIOMSORGSKONTOR, HORTEN UNDERKONTOR

TELEMARK
SKIEN, TELEMARK FRIOMSORGSKONTOR
NOTODDEN, TELEMARK FRIOMSORGSKONTOR, NOTODDEN UNDERKONTOR
KRAGERØ, TELEMARK FRIOMSORGSKONTOR, KRAGERØ UNDERKONTOR

AUST-AGDER
ARENDAL, AUST-AGDER FRIOMSORGSKONTOR
GRIMSTAD, AUST-AGDER FRIOMSORGSKONTOR, GRIMSTAD UNDERKONTOR
ARENDAL, AUST-AGDER FRIOMSORGSKONTOR, GRIMSTAD UNDERKONTOR
ARENDAL, VEST-AGDER FRIOMSORGSKONTOR, MANDAL UNDERKONTOR,

VEST-AGDER
KRISTIANSAND, VEST-AGDER FRIOMSORGSKONTOR

ROGALAND
STAVANGER, ROGALAND FRIOMSORGSKONTOR
HAUGESUND, ROGALAND FRIOMSORGSKONTOR, HAUGESUND UNDERKONTOR

HORDALAND
BERGEN, HORDALAND FRIOMSORGSKONTOR
STORD, HORDALAND FRIOMSORGSKONTOR, STORD UNDERKONTOR
ODDA, HORDALAND FRIOMSORGSKONTOR, ODDA UNDERKONTOR

SOGN OG FJORDANE
FLORA, SOGN OG FJORDANE FRIOMSORGSKONTOR
LEIKANGER, SOGN OG FJORDANE FRIOMSORGSKONTOR, SOGN UNDERKONTOR

MØRE OG ROMSDAL
MOLDE, MØRE OG ROMSDAL FRIOMSORGSKONTOR
KRISTIANSUND, MØRE OG ROMSDAL FRIOMSORGSKONTOR, KR.SUND UNDERKONTOR
ÅLESUND, MØRE OG ROMSDAL FRIOMSORGSKONTOR, ÅLESUND UNDERKONTOR

SØR-TRØNDELAG
TRONDHEIM, SØR-TRØNDELAG FRIOMSORGSKONTOR

NORD-TRØNDELAG
STEINKJER, NORD-TRØNDELAG FRIOMSORGSKONTOR
NAMSOS, NORD-TRØNDELAG FRIOMSORGSKONTOR, NAMSOS UNDERKONTOR

NORDLAND
BODØ, NORDLAND FRIOMSORGSKONTOR
NARVIK, NORDLAND FRIOMSORGSKONTOR, NARVIK UNDERKONTOR
RANA, NORDLAND FRIOMSORGSKONTOR, RANA UNDERKONTOR
VÅGAN, NORDLAND FRIOMSORGSKONTOR, SVOLVÆR UNDERKONTOR

TROMS
TROMSØ, TROMS FRIOMSORGSKONTOR
HARSTAD, TROMS FRIOMSORGSKONTOR, HARSTAD UNDERKONTOR

FINNMARK
HAMMERFEST, FINNMARK FRIOMSORGSKONTOR
KARASJOK, FINNMARK FRIOMSORGSKONTOR, KARASJOK UNDERKONTOR
SØR-VARANGER, FINNMARK FRIOMSORGSKONTOR, KARASJOK UNDERKONTOR
SØR-VARANGER, FINNMARK FRIOMSORGSKONTOR, KIRKENES UNDERKONTOR

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.