FORVALTNINGSDATABASEN

Statens reindriftsforvaltning

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.

Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.

Manglende data om statsansatte etter 2014:

I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST). Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD. Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.

Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).

NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.

Vis: Lønnskategori:

graf
Antall ansatte, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
1980 24 2 26 24 2 26
1981 29 10 39 29 4 33 6 6
1982 26 11 37 25 5 30 1 6 7
1983 29 8 37 28 5 33 1 3 4
1984 30 18 48 27 9 36 3 9 12
1985 28 18 46 24 8 32 4 10 14
1986 20 13 33 18 7 25 2 6 8
1987 26 18 44 24 10 34 2 8 10
1988 28 16 44 26 8 34 2 8 10
1989 25 19 44 21 12 33 4 7 11
1990 26 17 43 23 10 33 3 7 10
1991 30 19 49 26 11 37 4 8 12
1992 29 17 46 27 11 38 2 6 8
1993 30 17 47 27 12 39 3 5 8
1994 27 21 48 24 12 36 3 9 12
1995 32 23 55 28 13 41 4 10 14
1996 28 23 51 24 15 39 4 8 12
1997 26 21 47 24 13 37 2 8 10
1998 27 23 50 25 14 39 2 9 11
1999 30 26 56 28 17 45 2 9 11
2000 30 22 52 27 13 40 3 9 12
2001 32 23 55 29 14 43 3 9 12
2002 31 26 57 28 17 45 3 9 12
2003 35 24 59 31 18 49 4 6 10
2004 33 22 55 28 17 45 5 5 10
2005 32 21 53 28 16 44 4 5 9
2006 33 22 55 27 19 46 6 3 9
2007 32 27 59 27 23 50 5 4 9
2008 32 25 57 29 22 51 3 3 6
2009 31 26 57 28 23 51 3 3 6
2010 29 25 54 27 22 49 2 3 5
2011 27 29 56 27 25 52 4 4
2012 27 27 54 27 20 47 7 7
2013 26 29 55 24 22 46 2 7 9
2014 8 15 23 7 12 19 1 3 4
Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
1980 41 40 41 40
1981 39 37 38 39 38 41 41
1982 41 34 39 41 30 39 38 39
1983 41 36 40 40 32 39
1984 41 34 38 41 30 38 37 40
1985 44 35 40 44 32 41 38 39
1986 44 40 43 45 35 42 47 45
1987 39 36 38 38 34 37 40 40
1988 40 36 38 39 37 39 35 37
1989 41 36 39 40 36 38 35 39
1990 39 40 40 38 41 39 39 42
1991 39 39 39 38 39 38 40 42
1992 40 39 39 39 40 39 38 40
1993 41 39 40 41 38 40 42 41
1994 42 40 41 42 39 41 43 42
1995 44 41 42 43 40 42 42 43
1996 43 39 41 42 38 41 41 43
1997 39 41 40 39 41 40 40 39
1998 41 42 41 40 41 41 43 43
1999 41 41 41 41 41 41 43 43
2000 42 44 43 42 46 43 41 42
2001 41 45 43 41 45 42 44 44
2002 41 43 42 40 44 42 43 44
2003 41 44 43 41 44 42 45 45
2004 43 45 44 42 45 43 48 47 47
2005 44 46 45 44 45 44 48 48
2006 45 46 45 44 46 45 47 48
2007 45 45 45 44 44 44 51 51
2008 44 46 45 43 45 44 53
2009 44 47 45 42 46 44 54
2010 44 49 46 43 48 45 56
2011 43 46 45 43 46 44
2012 44 47 46 44 47 45 49 49
2013 44 46 45 44 45 44 52 50
2014 47 44 45 45 42 43

Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.

Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte

01.01.1960* Navneendring

Navn: Reindrifta
Kort navn: Reindrifta

01.01.1992* Navneendring

Navn: Reindriftforvaltningen
Kort navn: Reindrift

Reindriftsforvaltningen er Landbruksdepartementets ytre fagetat og har ansvar for forvaltning, veiledning og forskning innenfor fagområdet reindrift. Etaten forvalter reindriftsavtalen og er bygd opp med sentral administrasjon i Alta og seks områdekontorer i Kautokeino, Karasjok, Målselv, Rognan, Snåsa og Røros. Hovedkontoret er sekretariat for Reindriftsstyret.
Områdekontorene er sekretariat for områdestyrene.

For nærmere omtale av organisering og historie for reindriftsforvaltningen, se NOU 2001: 35 Forslag til endringer i reindriftsloven. Innstilling fra Reindriftslovutvalget (http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/NOU-er/2001/NOU-2001-35.html?id=145307).

------------------------------------------------------------------

Oppgaver: - Kilde: www.reindrift.no
Reindriftsforvaltningen er statens spesifikke forvaltningsorgan i saker som angår reindrift. De overordnede målene for forvaltningen av reindriften, er fastlagt i Stortingsmelding nr. 28 (1991-1992) og årlige Stortingsproposisjoner i forbindelse med Reindriftsavtalen.

Ansvarsfordelingen mellom reindriftsforvaltningen og de øvrige styringsorganene i reindriften er gitt i reindriftsloven. Andre viktige deler av reindriftsforvaltningens oppgaver er knyttet til reindriftsavtalen.

En av reindriftsforvaltningens viktigste oppgaver er som sekretariat for Reindriftsstyret og områdestyrene. Reindriftsforvaltningens hovedkontor i Alta er saksutreder for Reindriftsstyret, mens reindriftsforvaltningens seks lokalkontorer saksutreder for områdestyrene.

Reindriftsforvaltningens øvrige hovedoppgaver er arealforvaltning, ressursovervåkning, forvaltning av virkemiddelordninger og forskrifter, vedlikehold av grensegjerder samt veiledning og informasjon til reindriftsutøverne. Reindriftsforvaltningen har også ansvar for kontakt med kommuner og andre forvaltningsorganer i saker som angår reindriften.

Reindriftsforvaltningen har også driftsansvar for Statens Fjellstuer i Finnmark

01.01.2013* Navneendring

Navn: Statens reindriftsforvaltning
Kort navn: Statens reindriftsforvaltning

Endring i organiseringa av reindriftsforvaltninga
I samband med framlegginga av statsbudsjettet for 2012, blei det orientert om at regjeringa har føreslått at det skal gjennomførast endringar i organiseringa av den offentlege forvaltninga av reindrifta. Forslaget er forankra i regjeringa si politiske plattform for 2009-2013. I 2010 oppretta Landbruks- og matdepartementet ei arbeidsgruppe som gjennomførte ei internevaluering. Det blei òg gjennomført ei undersøking om omdøme i regi av Norsk institutt for by- og regionforsking (NIBR). På tross av at reindriftsforvaltninga har sett i verk ulike tiltak i etterkant av tidlegare evalueringar, dokumenterte dei nye evalueringane framleis store utfordringar. Evalueringane viste til dømes at forvaltninga av reindrifta blir oppfatta for isolert frå annan forvaltning, at forvaltningsstrukturen er uoversiktleg, at det er lang saksbehandlingstid og at det er vanskeleg å skilje mellom næring og forvaltning.

Forslaget som blei presentert i fjor inneber at den sentrale forvaltninga, tidlegare Reindriftsforvaltninga, blir vidareført med lokalisering i Alta og får namnet Statens reindriftsforvaltning. Reindriftsstyret er foreslått vidareført som i dag. Forvaltningsstrukturen er foreslått forenkla ved at områdestyra blir avvikla, noko som inneber lovendringar. Etter forslaget blir det vidare gjennomført ei administrativ verksemdsoverføring frå Landbruks- og matdepartementet til Fornyingsadministrasjons- og kyrkjedepartementet ved at områdekontora under dagens reindriftsforvaltning i Alta blir overførte til Fylkesmannen. Det faglege ansvaret for reindriftsforvaltninga vil framleis liggje under Landbruks- og matdepartementet. Det er innleia konsultasjonar med Sametinget og NRL om saken, i tråd med Prosedyrar for konsultasjonar mellom statelege styresmakter og Sametinget.

Prosessen med endring av organisering av reindriftsforvaltninga har teke lenger tid enn venta. Av den grunn vil ikkje endringane med ei avvikling av områdestyra og overføring av områdekontora til fylkesmannen tre i kraft før i løpet av 2013. Budsjettendringane som følgjer av endringane vil ikkje komme før i 2014.
Kilde: Prop 1 S Landbruks- og matdepartementet s. 97

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.