FORVALTNINGSDATABASEN

Utenrikstjenesten (Ambassader, legasjoner og generalkonsulater)

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.

Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.

Manglende data om statsansatte etter 2014:

I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST). Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD. Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.

Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).

NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.

Vis: Lønnskategori:

graf
Antall ansatte, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
1980 234 161 395 234 161 395
1981 229 170 399 229 170 399
1982 215 174 389 215 174 389
1983 216 177 393 216 177 393
1984 221 180 401 221 180 401
1985 226 185 411 226 185 411
1986 215 190 405 215 190 405
1987 220 189 409 220 189 409
1988 209 186 395 207 185 392 2 1 3
1989 210 195 405 208 193 401 2 2 4
1990 220 202 422 219 201 420 1 1 2
1991 185 206 391 185 206 391
1992 207 208 415 207 207 414 1 1
1993 210 209 419 210 209 419
1994 225 216 441 225 216 441
1995 215 224 439 215 221 436 3 3
1996 224 219 443 224 218 442 1 1
1997 247 223 470 246 221 467 1 2 3
1998 250 223 473 249 220 469 1 3 4
1999 308 232 540 308 230 538 2 2
2000 245 232 477 245 230 475 2 2
2001 243 225 468 243 222 465 3 3
2002 258 229 487 257 226 483 1 3 4
2003 240 227 467 240 227 467
2004 285 264 549 284 263 547 1 1 2
2005 329 287 616 328 286 614 1 1 2
2006 349 300 649 348 290 638 1 10 11
2007 354 305 659 350 298 648 4 7 11
2008 323 295 618 322 291 613 1 4 5
2009 335 308 643 334 303 637 1 5 6
2010 342 312 654 339 306 645 3 6 9
2011 350 313 663 350 310 660 3 3
2012 346 291 637 346 289 635 2 2
2013 332 297 629 331 296 627 1 1 2
2014 311 310 621 310 308 618 1 2 3
Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
1980 47 37 43 47 37 43
1981 47 38 43 47 38 43
1982 46 38 43 46 38 43
1983 46 39 43 46 39 43
1984 47 39 43 47 39 43
1985 47 38 43 47 38 43
1986 47 39 43 47 39 43
1987 47 39 43 47 39 43
1988 46 39 42 46 39 43
1989 46 38 42 46 39 42
1990 46 38 42 46 38 42
1991 45 38 42 45 38 42
1992 45 39 42 45 39 42
1993 45 40 42 45 40 42
1994 45 40 43 45 40 43
1995 46 41 43 46 41 43
1996 46 42 44 46 42 44
1997 46 42 44 46 42 44
1998 47 42 45 47 43 45
1999 46 43 45 46 43 45
2000 46 44 45 46 44 45
2001 46 45 45 46 45 45
2002 46 44 45 46 45 45
2003 47 44 46 47 44 46
2004 47 46 47 47 46 47
2005 48 46 47 48 46 47
2006 48 46 47 48 46 47 35 36
2007 48 46 47 48 46 47 34 34
2008 47 46 47 47 46 47 37
2009 47 46 47 47 47 47 36 36
2010 48 47 47 48 47 47 35 36
2011 48 47 47 48 47 47
2012 48 47 48 48 47 48
2013 48 47 48 48 47 48
2014 48 48 48 48 48 48

Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.

Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte

01.02.2004* Består via omorganisering

Fra februar 2004 har Norad hatt en ny organisasjonsstruktur for å ivareta nye roller og forventninger. Reformen av bistandsforvaltningen skal bidra til at norsk utviklingssamarbeid blir mer effektivt og helhetlig. Norad har tidligere hatt ansvar for forvaltingen av stat-til-stat samarbeidet. UD tok over dette ansvaret 1. april 2004. Ved årsskiftet overtok departementet også ansvaret for alle ambassader som har bistandsoppgaver og tidligere var administrert av Norad.

Norad har etter omorganiseringen fire fagavdelinger som har ansvar for faglig rådgiving på ulike områder og ha organisasjonskunnskap og forvalte støtte til norske organisasjoner. I tillegg skal egne avdelinger ta vare på sivilt samfunn, evaluering, informasjon og personal og administrasjon.
Kilde: Norads nettsider (www.norad.no)

I DIFI rapport 2008:3 "Organisasjonsendringer i staten 1992-2007" (http://www.difi.no/hoved.aspx?m=43073&amid=1928145) omtales endringen slik (s. 14):
"Intensjonen med reformen av bistandsforvaltningen var at norsk utviklingssamarbeid skulle bli mer effektivt og helhetlig. Vedtaket innebar at gjennomførings-, resultatansvaret og "policy"-funksjonene for utviklingspolitikken ble overført fra Norad til UD. UD fikk også ansvaret for alle ambassadene også bistandsambassadene som hadde vært nært knyttet til Norad, fra 1. januar 2004."

01.01.2011* Består via omorganisering

Prop 1 S 2012-2013 UD, s. 48-49:
I takt med endrede politiske prioriteringer og eksterne rammebetingelser har det også i 2011 vært foretatt tilpasninger i utenriksstasjonene. Et omfattende omstillingsarbeid ble startet for to år siden. Ved inngangen til 2010 besto uteapparatet av 110 fagstasjoner. Når den pågående omstillingsprosessen er gjennomført vil antall stasjoner være redusert til 103. Konkret gjelder endringene avvikling av fem utenriksstasjoner i 2011 (Abidjan, Bogotá, Dili, Ljubljana og Managua). En ny ambassade ble opprettet i Accra, som i tillegg til Ghana dekker syv vest-afrikanske land. Hensynet til økende norsk næringsaktivitet i regionen var en tungtveiende begrunnelse for etableringen. I løpet av andre halvår 2012 iverksettes ytterligere strukturendringer gjennom avvikling av generalkonsulatene i hhv. Alicante og Hamburg, samt ambassaden i Skopje. Samtidig trapper Norge opp sitt engasjement i Myanmar gjennom etablering av et ambassadekontor i Yangon. I land hvor utenriksstasjoner avvikles vil norske interesser bli ivaretatt av andre utenriksstasjoner i de aktuelle regionene, i de fleste tilfeller også i kombinasjon med et honorært stedlig konsulat.

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.