FORVALTNINGSDATABASEN

Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.2003* Ny via omorganisering

Navn: Sekretariatet for Maredsrådet og Forbrukertvistutvalget
Kort navn: Markedsrådet
Tilknytningsform: Andre ordinære forvaltningsorgan
Administrativt nivå: Høyeste nivå
COFOG: 03 Offentlig orden og trygghet
Type enhet: Nasjonal organisasjon
Lokalisering: 301 Oslo

Selve Markedsrådet er langt eldre enn oppgitt etableringsår her. I Brønnøysundregisteret oppgis stiftelsesdato til 22.12.1978.

Det er usikkert når Markesrådets Sekretariat ble etablert som egen institusjon.


Om Markedsrådet (2014). (Kilde: www.markedsradet.no)
Markedsrådet er et domstollignende forvaltningsorgan som har som oppgave å avgjøre klager på antatte overtredelser av markedsføringsloven, samt reklameforbudene i kringkastingsloven og alkohol- og tobakkskadeloven.

Klagerett
Både forbrukere, næringsdrivende og offentlige myndigheter som mener at en konkret markedsføring er lovstridig, kan klage. Klager på markedsføring må sendes til Forbrukerombudet først. Dersom saken ikke får en løsning der, eller dersom du ikke er fornøyd med resultatet hos Forbrukerombudet, vil du få anledning til å klage saken videre til Markedsrådet.

Dersom saken gjelder markedsføring av tobakk eller alkohol, er første klageinstans Sosial- og helsedirektoratet. Ved klager på politisk reklame på TV, skal henvendelser rettes til Medietilsynet.

Saker næringsdrivende imellom kan behandles av de ordinære domstoler eller evt. av Næringslivets Konkurranseutvalg.

Skriftlig saksbehandling
Behandlingen er skriftlig, men det er anledning til å supplere sine skriftlige anførsler med muntlig innlegg under Markedsrådets behandling av saken. Et slikt innlegg kan man utføre selv eller ved hjelp av advokat. Behandlingen er i utgangspunktet ikke tilgjengelig for publikum, men Markedsrådet kan bestemme at de muntlige innleggene i en sak skal foregå i et offentlig møte, dersom allmenne hensyn tilsier det og saken egner seg for dette.

Markedsrådets vedtak
Markedsrådet tar kun stilling til den offentligrettslige siden av saken, dvs. hvorvidt markedsføringen er i strid med loven. Man tar ikke stilling til en evt. privatrettslig sak, for eksempel til en forbrukers konkrete erstatnings­krav overfor en næringsdrivende som har anvendt villedende markedsføring. I slike privatrettslige klagesaker kan Forbrukerrådet være riktig adressat.

Vedtakene kan ikke påklages, men kan bringes inn for de ordinære domstoler. Sivilombudsmannen har også ansett seg berettiget til å uttale seg om Markedsrådets vedtak.

Markedsrådets sammensetning
Markedsrådet er et bredt sammensatt organ som består av 9 medlemmer fra ulike deler av samfunnet og landet. Noen av dem har bakgrunn fra det offentlige, og har spesiell innsikt i forbrukernes rettigheter og synspunkter, mens andre arbeider i ulike deler av næringslivet. Rådet har en leder og en nestleder.

Markedsrådet har et sekretariat som tar imot sakene og tar seg av de praktiske sidene ved arbeidet. Sekretariatet har til oppgave å bistå Markedsrådet under forberedelsen og avviklingen av sakene. Sekretariatet sørger også for informasjon om Markedsrådet til allmennheten.

01.03.2017* Navneendring

Navn: Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget
Kort navn: Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget

1. mars endret Forbrukertvistutvalget navn til Forbrukerklageutvalget
Forbrukerklageutvalget er et domstollignende forvaltningsorgan som avgjør tvister i forbrukersaker som gjelder kjøp av varer, håndverkertjenester og angrerett. Med forbrukersak menes avtaler mellom en forbruker og en næringsdrivende. Forbrukerklageutvalget behandler også tvister i forbindelse med kjøp av varer mellom privatpersoner.

1. mars 2017 trådte en ny forbrukerklagelov i kraft. Den nye loven med tilhørende forskrift gjelder for saker som er mottatt av Forbrukerklageutvalget etter 1. mars 2017. For saker som ble mottatt før dette, gjelder den opphevede forbrukertvistloven fra 1978 med tilhørende forskrift.


Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget
Forbrukerklageutvalget er samlokalisert med Markedsrådet og har felles sekretariat. Sekretariatet mottar sakene, forkynner klagen for motparten, kommuniserer med partene, og står for den forberedende saksbehandlingen, herunder klargjør sakene til møtebehandling. Etter at vedtak er fattet, sørger Sekretariatet for at vedtaket blir forkynt for partene.

01.01.2018* Består via omorganisering

Saksgang og dokumenter for denne endringen:
Relaterte enheter:

Endringer i markedsføringslovens håndhevingsregler fra 1. januar 2018
På grunnlag av Prop. 93 L (2016-2017) Endringer i markedsføringsloven og angrerettloven (håndhevingsreglene), jf. Innst. 355 L (2016-2017), vedtok Stortinget 16. juni 2017 at Forbrukerombudet skal kunne gjøre vedtak i alle saker, at Markedsrådet skal få en ny rolle som klageinstans, og at Forbrukerombudet skal endre navn til Forbrukertilsynet. Endringene vil få konsekvenser for det offentliges dekning av partens sakskostnader, jf. pkt. 5.1 nedenfor. Lovendringene gjelder fra 1. januar 2018. Fra samme tidspunkt gjelder ny forskrift om Markedsrådets og Forbrukerombudets saksbehandling. Sekretariatet forutsettes å følge de nye reglene i lov og forskrift.

Fra årsrapport for 2018, Del 2 Introduksjon til virksomheten og hovedtall:
2.1 Virksomheten og samfunnsoppdraget
Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget er et statlig organ som administrativt er underlagt Barne- og likestillingsdepartementet. Sekretariatet skal medvirke til å realisere målet om god og effektiv løsning av forbrukertvister. Dette skjer gjennom god organisering og tilrettelegging av arbeidet i Forbrukerklageutvalget og Markedsrådet.

Forbrukerklageutvalget ble etablert i 1979, og er et domstollignende forvaltningsorgan som avgjør tvister i forbrukersaker som gjelder kjøp av varer, håndverkertjenester og angrerett. Utvalget behandler både saker mellom en næringsdrivende og en forbruker, og saker mellom to private parter.

Før en sak kan avgjøres av Forbrukerklageutvalget, må den ha vært forsøkt meklet i Forbrukerrådet. Dersom partene ikke blir enige hos Forbrukerrådet, kan hver av partene bringe saken inn for Forbrukerklageutvalget. Et vedtak fra Forbrukerklageutvalget er bindende for partene, dersom det ikke bringes inn for tingretten.

Markedsrådet ble etablert i 1974, og er et domstollignende forvaltningsorgan som avgjør saker etter markedsføringsloven, angrerettloven, alkoholloven og tobakksskadeloven. Endringer i håndhevingsreglene i markedsføringsloven trådte i kraft 1. januar 2018. Forbrukertilsynet kan nå treffe vedtak i alle saker. Dette innebærer at Markedsrådet nå er et rent klageorgan som behandler klager på Forbrukertilsynets vedtak. Det ble samtidig gitt ny forskrift om saksbehandlingen i Markedsrådet og Forbrukertilsynet.

31.12.2020* Nedlagt via omorganisering

(Enheten ble nedlagt som følge av omorganisering.)
Saksgang og dokumenter for denne endringen:

Omstilling av forbrukerapparatet
Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget er omfattet av en større omstilling av forbrukerapparatet. Regjeringen har besluttet at virksomheten skal legges ned. Sekretariatsfunksjonen for Forbrukerklageutvalget skal overføres til et utvidet Forbrukertilsyn, mens sekretariatsfunksjonen for Markedsrådet skal overføres til Klagenemndssekretariatet i Bergen ved årsskiftet 2020/2021. Forbrukerrådets tvisteløsningstilbud skal også overføres til det utvidede Forbrukertilsynet slik at all klagebehandling samles der. Omstillingen skal være gjennomført innen 1.1.2021.


Overføring av oppgaver til Klagenemndssekretariatet
Oppgaven som sekretariat for Markedsrådet skal overføres til Klagenemndssekretariatet i Bergen (KNSE) ved årsskiftet 2020/2021. Sekretariatet og KNSE har hatt jevnlige møter gjennom høsten for å koordinere overføringen av oppgaven. I tillegg har medarbeidere i de to virksomhetene hatt kontakt for å sikre kompetanseoverføring og informasjon om rutiner, fag og arbeidsflyt.


Kilder:
- Årsrapport 2020 Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget,
- Prop. 55 L (2019–2020) Lov om behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven)

________________________________________

Prop. 55 L (2019–2020) Lov om behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven):
Regjeringen besluttet i januar 2019 at klagebehandlingen av forbrukersaker skal samles i Forbrukertilsynet. Dette innebærer at Forbrukerrådets meklingstilbud og saksforberedelsen for Forbrukerklageutvalget, som i dag utføres av Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget, overføres til Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet skal fortsatt føre tilsyn med forbrukervernreglene i markedsføringsloven og annet regelverk.

Enhetsregisteret:
SEKRETARIATET FOR MARKEDSRÅDET OG FORBRUKERKLAGEUTVALGET med organisasjonsnummer 985 211 132 ble slettet 05.01.2021

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.