FORVALTNINGSDATABASEN

Nasjonalt ID-senter

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

15.11.2010* Nyopprettelse

Navn: Nasjonalt identitets- og dokumentasjonssenter
Kort navn: Nasjonalt identitets- og dokumentasjonssenter
Tilknytningsform: Andre ordinære forvaltningsorgan
COFOG: 03 Offentlig orden og trygghet
Overordnet: Politidirektoratet
Type enhet: Enhet som inngår i etat eller gruppe
Lokalisering: 301 Oslo
Saksgang og dokumenter for denne endringen:

Nasjonalt identitets- og dokumentasjonssenter (NID)
Som en del av arbeidet med å avdekke bruk av falsk identitet og forfalskede og uekte dokumenter, er det i 2010 etablert et nasjonalt identitets- og dokumentasjonssenter (NID). NID skal bistå og samarbeide med politiet og utlendingsforvaltningen i arbeidet med å avdekke bruk av falsk identitet, falske dokumenter og verifisering av dokumenter NID er et selvstendig forvaltningsorgan administrativt underlagt Politidirektoratet.

Nasjonalt identitets- og dokumentasjonssenter skal være et ekspertorgan innen identitetsspørsmål og dokumentasjonsvurdering og slik sett bidra til å høyne nivået, kvaliteten, kompetansen, informasjonsutvekslingen og metodeutviklingen for å fastsette identitet. Gjennom denne etableringen har man også styrket mulighetene til å se sammenhengen mellom bruk av falsk identitet og falske dokumenter og den alminnelige kriminalitetsbekjempelsen mot id-tyveri, dokumentforfalskning, menneskesmugling mv.

Kilde: Meld. St. 7 (2010–2011) Kampen mot organisert kriminalitet – en felles innsats. Pkt 6.1.8
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Nasjonalt ID-senter fikk i etableringsfasen leie støttefunksjoner for administrasjon funksjoner/IKT fra Politiets utlendingsenhet (PU), og annen IKT-støtte gjennom Utlendingdirektoratets (UDI) rammeavtaler.
_____________________________________________________________________________________

Instruks for Nasjonalt ID-senter (NID)
Fastsatt av Justis- og politidepartementet 15. november 2010. Endret av Justis- og beredskapsdepartementet 15. februar 2013 pga navneendring.
l. Generelt
Opprettelsen av Nasjonalt identitets- og dokumentasjonssenter (NID) ble besluttet av regjeringen sommeren 2009. Stortinget ble orientert om beslutningen i Prop. 1 S (20092010), jf. Innst. 6 S (2009-2010). Senteret endret den 15. februar 2013 navnet til Nasjonalt ID-senter (NID). Instruksen som ble gitt 15. november er endret pga denne navneendringen.
2. Formål
NID skal styrke utlendingsforvaltningens og politiets arbeid med å avklare identiteten til utlendinger som søker seg til, kommer til eller oppholder seg i riket. Videre skal NID gjennom råd i identitetsarbeidet bidra til å styrke arbeidet med tvangsmessig retur av personer uten lovlig opphold i landet. NID skal også bidra til å sikre et bedre grunnlag for målrettet innsats mot kriminalitet. Dette skal gjøres gjennom et helhetlig ressurseffektivt identitets- og dokumentasjonsarbeid preget av god og enhetlig kvalitet.
3. Organisering
NID er et faglig selvstendig forvaltningsorgan underlagt Politidirektoratet.
4. Oppgaver
Senteret skal være et ekspertorgan som skal bistå og samarbeide med alle aktørene i utlendingsforvaltningen, dvs. utenrikstjenesten, politiet, inkludert Politiets sikkerhetstjeneste, Utlendingsdirektoratet, Utlendingsnemnda og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet. NID skal også samarbeide med Utlendingsforvaltningens fagenhet for landinformasjon (Landinfo).

15.02.2013* Navneendring

Navn: Nasjonalt ID-senter
Kort navn: Nasjonalt ID-senter

Om Nasjonalt ID-senter:
- Nasjonalt ID-senter er et faglig selvstendig ekspertorgan som skal sikre høy kvalitet på ID-arbeidet som gjøres i politiet, utlendingsforvaltningen og hos andre offentlige virksomheter.
- Nasjonalt ID-senter har spisskompetanse på ID- og underlagsdokumenter, og vi utvikler verktøy og metoder som kan brukes for å avklare identiteten til utlendinger som kommer til – eller oppholder seg i – Norge.
- Nasjonalt ID-senter tar initiativ til samarbeid og fellesløsninger, tilbyr opplæring og verktøy, utvikler statistikk og analyser, samt gir bistand og råd. Vi fatter ikke beslutninger i enkeltsaker.
- Nasjonalt ID-senter er administrativt underlagt Politidirektoratet.
- Utlendingsforvaltningen kan søke råd og oversende saker til Nasjonalt ID-senter for dokumentteknisk undersøkelse.

Kilde: www.nidsenter.no/om-oss/om-nasjonalt-id-senter/

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.