FORVALTNINGSDATABASEN

Bane NOR SF

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

05.02.2016 Nyopprettelse

Navn: Jernbaneinfrastrukturforetaket
Kort navn: Jernbaneinfrastrukturforetaket
Tilknytningsform: Statsforetak
COFOG: 04 Næringsøkonomiske formål
Type enhet: Nasjonal organisasjon
Lokalisering: 301 Oslo
Saksgang og dokumenter for denne endringen:

Om selskapet (kilde: Wikipedia):
Foretaket ble vedtatt opprettet av Kongen i statsråd 5. februar 2016 og kommer i operativ drift 1. januar 2017. Etableringen av foretaket er en del av regjeringens jernbanereform, jf Meld. St. 27 (2014-2015).

Det vedtektsfestede formålet er å sørge for tilgjengelig jernbaneinfrastruktur og effektive og brukervennlige jernbaneinfrastrukturtjenester (inkludert knutepunkts- og terminalutvikling) som grunnlag for transport av personer og gods på det nasjonale jernbanenettet. Foretakets samfunnspålagte oppgaver er planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning av jernbaneeiendom, som foretaket etter avtale med Jernbanedirektoratet har påtatt seg ansvar for. Dette er hovedsakelig områder Jernbaneverket hadde ansvar for tidligere.

Foretaket eies av Samferdselsdepartementet og skal fungere operativt fra 1. januar 2017. Det skal i hovedsak finansieres gjennom avtaler med Jernbanedirektoratet om forvaltning, drift og vedlikehold av eksisterende infrastruktur og om planlegging og utbygging av ny infrastruktur, i tillegg til inntekter fra salg av tjenester til togselskaper, kjøreveisavgift og inntekter knyttet til eiendom.

I tillegg blir eierskapet til eiendomsselskapet Rom Eiendom overført fra NSB-konsernet til foretaket i første halvdel av 2017.

Se også: jernbanereformen.regjeringen.no/fakta/organisatoriske-endringer/

24.08.2016 Navneendring

Navn: Bane NOR SF
Kort navn: Bane NOR SF

Bakgrunn
Jernbaneinfrastrukturforetaket SF (nå Bane NOR SF) ble stiftet februar 2016 og eies av Samferdselsdepartementet. Foretakets formål er å sørge for tilgjengelig, effektiv og sikker jernbaneinfrastruktur og brukervennlige tjenester inkludert knutepunkts- og terminalutvikling. Foretaket vil ha ansvaret for forvaltning, planlegging, utbygging, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet. Videre ansvaret for trafikkstyring, kunde- og trafikkinformasjon og forvaltning av eiendom. Alle jernbaneeiendommer, inkl. ROM Eiendom, legges til foretaket. Foretaket vil få ca. 4000 ansatte og ha hovedkontor i Oslo.

01.01.2017 Består via omorganisering

Saksgang og dokumenter for denne endringen:

Forvaltningsorganet Jernbaneverket legges ned 1. januar 2017. Fra samme dato overtar Bane NOR ansvaret for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen. Bane NOR har fått ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet; trafikkstyring, samt forvaltning og utvikling av jernbaneeiendommer. Bane NOR har ca. 4.500 ansatte og hovedkontor i Oslo.

Opprettelsen av Bane NOR er den del av jernbanereformen som Stortinget har sluttet seg til. Bane NOR eies av staten og blir etablert og regulert i henhold til reglene i statsforetaksloven.

Størstedelen av forvaltningsorganet Jernbaneverket ble overført til Bane NOR. En mindre del av Jernbaneverket blir overført til det nye Jernbanedirektoratet som blant annet skal drive med langsiktig planlegging og konkurranseutsetting av persontogtilbud. Elisabeth Enger er beskikket som direktør for Jernbanedirektoratet. Hun skal være jernbanedirektør (direktør for Jernbaneverket) frem til 31.12.2016 og tiltre stillingen som direktør for direktoratet 1.1.2017.

01.03.2017* Består via omorganisering

Saksgang og dokumenter for denne endringen:
Relaterte enheter:

ROM Eiendom AS overføres fra NSB AS og blir i løpet av første halvdel av 2017 en del av divisjon Knutepunkt og eiendom i Bane NOR SF

01.07.2019 Består via utskilling

Utskilte enheter fra denne enheten:

Spordrift - ny leverandør innen drift og vedlikehold.
Spordrift AS overtok 1.7.2019 drift og vedlikehold av jernbanen.

Styret for Bane NOR besluttet 11. oktober 2018 å etablere et aksjeselskap for produksjon av drift og vedlikehold, samt at selskapet skulle være operativt 1. juli 2019. Spordrift har ved etableringen 1 200 medarbeidere og blir Norges største leverandør av drift- og vedlikeholdstjenester på jernbanen.

Etter vedtaket i oktober startet Bane NOR to koordinerte prosjekter; opprettelsen av Spordrift AS og organisatoriske tilpasninger i Bane NOR. Fra 1. juli vil de to organisasjonene speile hverandre på et overordnet nivå med en inndeling i tre områder/regioner med 10 banestrekninger.

Jernbanenettet i Norge er delt i 10 kontraktsområder hvor drift og vedlikehold skal konkurranseutsettes, noe som er i tråd med intensjonene i Jernbanereformen. Alle kontraktsområdene skal etter planen være konkurranseutsatt innen utgangen av 2027.

Kilde: Bane Nors nettsider; https://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2019/spordrift---ny-leverandor-innen-drift-og-vedlikehold/

01.08.2023* Består via innlemming

Innlemmede enheter:

Ekstraordinært foretaksmøte: Spordrift AS overført til Bane NOR
På ekstraordinært foretaksmøte i Bane NOR SF 13.3.2023 ble den endelige beslutningen om å overføre Spordrift fra Samferdselsdepartementet til Bane NOR fattet. Regjeringen besluttet i desember 2022 at eierskapet i Spordrift skal overføres fra Samferdselsdepartementet til Bane NOR. Spordrift legges inn som en divisjon i Bane NOR-konsernet.
Kilde: Samferdselsdepartementet, pressemelding nr: 22/2023, 13.03.2023

Informasjon på nettsiden www.spordrift.no: Spordrift er nå slått sammen med Bane NOR.

I forbindelse med rapport om organisatoriske og styringsmessige utfordringer i jernbanesektoren (Rapport fra KPMG: Ekstern kartlegging av organisatoriske og styringsmessige utfordringer i jernbanesektoren), omtales endringen som fusjonering av Spordrift.

Endringen begrunnes av samferdselsministeren slik:
– Regjeringen har som mål at flere reisende og mer gods skal gå på skinner. Jernbanen er samfunnskritisk infrastruktur, og det er derfor viktig med statlig kontroll og eierskap. I tråd med dette har vi stanset den forrige regjeringens konkurranser om persontogtilbud og jernbanevedlikehold, og vi har tilbakeført Spordrift til Bane NOR.

Kilder:
- Samferdselsdepartementet, pressemelding nr: 78/23, 21.08.2023
- Rapport fra KPMG: Ekstern kartlegging av organisatoriske og styringsmessige utfordringer i jernbanesektoren, 15.8. 2023

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.